3.10 TIEDOTE URHEILIJOILLE!

Syksyn SM-karsinnoissa tehtyjen havaintojen pohjalta, Suomen Fitnessurheilu ry haluaa muistuttaa urheilijoita muutamista asioista ennen Nordic Fitness Expoa. Oheisten huomioiden on tarkoitus helpottaa kilpailijoiden viikonloppua ja sujuvoittaa niin rekisteröintiä kuin itse kilpailuakin. Noudattamalla ohjeita ja sääntöjä, urheilija voi vähentää omaa stressiään kilpailujen yhteydessä.

Rekisteröinti:

Rekisteröinnissä on oltava mukana: henkilöllisyystodistus, kilpailuasu ja nimenomaan juuri se asu, jolla aiot kilpailla. Mikäli sinulla on vaihtoehtoja, ovat nuo vaihtoehtoiset asutkin esitettävä niin, että ne ovat puettuna päälle. Pue kilpailuasu päälle siten, kuten se tulee sinulla olemaan kilpailutilanteessa, jos selän takaa menevät remmit tulee kiinni housuihin, laita ne siten myös rekisteröintiin. Älä kuitenkaan liimaa asua päällesi rekisteröintiin! Fitness vapaaohjelma-asua ei ole tarpeen pukea päälle, mutta se tulee näyttää asutarkastuksessa, fitness kilpailijat näyttävät asutarkastuksessa bikininsä päälle puettuna. Mikäli lajina on bikinifitness, bodyfitness tai vapaaohjelma fitness, myös kengät tulee näyttää asutarkastuksessa, mutta pidä ne kädessä, älä laita jalkaan.

Mikäli olet epävarma, meneekö asusi läpi rekisteröinnin asutarkastuksessa, kannattaa rekisteröintiin tulla ajoissa, jotta ehdit tarvittaessa tehdä asuun pyydetyt korjaukset vielä rekisteröinnin aukioloaikana. Rekisteröintiin kannattaa tulla hyvissä ajoin myös silloin, jos kilpailet classic bodybuilding -sarjassa ja olet epävarma painostasi. Painon pudottamiseen on aikaa tunti, mutta enintään rekisteröitymisen päättymiseen saakka.

Huom! Ne kilpailijat, jotka kilpailevat sekä Ben Weider Legacy Cup:issa että SM-kilpailuissa, teidän tulee rekisteröityä molempiin kilpailuihin erikseen. Nämä rekisteröinnit tapahtuvat samassa tilassa, mutta omilla linjastoilla.

Kilpailuasut

Karsinnoissa useat bikinifitness ja bodyfitness kilpailijat joutuivat purkamaan bikinin alaosaa ja yleisin syy oli liian pieni housun takaosa. Myös men´s physique -sarjan osalta oli muutama kilpailija, joiden shortsit olivat joko liian tiukat, lyhyet tai roikkuivat liian alhaalla. Säännöissä kerrotaan selvästi asujen kriteerit, jotka ovat seuraavasti:

Bikini fitness

Asuna on kaksiosainen bikini ja korkokengät. Asun tulee noudattaa seuraavia kriteerejä:

• Bikinien pitää olla asialliset ja hyvän maun mukaiset.

• Sallittuja materiaaleja ovat yksiväriset, kuviolliset ja hologrammineulokset. PVC -pinnoitetut kankaat eivät ole sallittuja. Asujen kangasta saa koristella kristallikivin, paljetein tms. Nauhoissa ja housuosan sivuissa voidaan käyttää koristeita.

• Asun alaosan pitää olla v-muotoinen. Stringit tai tangat eivät ole sallittuja asuja. Housujen pitää peittää 1/3 pakaralihaksesta ja koko etuosa.

• Kilpailijat voivat käyttää koruja hyvän maun mukaisesti.

• Kilpailija voi itse valita kenkien värin ja tyylin. Pohjassa ei saa olla korotusta ja piikkikorko korkeintaan 120 mm (12 cm). Platform eli korotettu pohja ja ns. tolppakorot ovat ehdottomasti kiellettyjä. Kengän pohjan paksuus saa olla kokonaisuudessaan korkeintaan 10 mm (1 cm). Kengän pohjan korkeus mitataan mistä tahansa kohtaa kengän pohjaa.

Body fitness

• Bikinien tulee olla asialliset ja hyvän maun mukaiset.

• Asun väri, materiaali ja kangas ovat kilpailijan päätettävissä.

• Asun alaosan tulee peittää vähintään puolet pakaralihaksista ja koko etuosa.

• Kilpailija voi itse valita kenkien värin ja tyylin. Pohjassa ei saa olla korotusta ja piikkikorko korkeintaan 120mm (12 cm). Platform eli korotettu pohja ja ns. tolppakorot ovat ehdottomasti kiellettyjä. Kengän pohjan paksuus saa olla kokonaisuudessaan korkeintaan 10 mm (1 cm). Kengän pohjan korkeus mitataan mistä tahansa kohtaa kengän pohjaa.

• Koruja ei saa käyttää alkukilpailussa. Ainoastaan vihkisormus on sallittu.

Men´s physique

Asuna on leveälahkeiset shortsit, joiden pitää täyttää seuraavat kriteerit:

• Kilpailija saa itse päättää shortsien materiaalin ja värin.

• Tiukat vartaloa myötäilevät lycra-shortsit ovat kielletty.

• Shortseissa ei saa olla sponsoreiden logoja, mutta valmistajan merkit, kuten esimerkiksi Nike, Adidas, Billabong ovat sallittuja.

• Kilpailija ei saa käyttää kenkiä.

• Kilpailija ei saa käyttää koruja, lukuun ottamatta vihkisormusta.

Classic bodybuilding

• Kilpailijoiden pitää käyttää tukevia ja puhtaita poseeraushousuja, jotka eivät ole häiritsevät väriltään ja niiden pitää peittää vähintään puolet pakaroista.

• Hologrammineuloksesta tai muutoin metallisesta materiaalista valmistetut housut ovat kiellettyjä. Toppausten käyttö housuissa on kielletty.

Tarkennuksena asusääntöihin

Päätuomari tai delegoitu tuomari tekee päätökset, onko kilpailijan asu sääntöjen ja hyvän maun mukainen. Kilpailuasut tarkastetaan vielä lavan takana, ennen kuin kilpailijat nousevat lavalle. Tuomari voi pyytää kilpailijaa korjaamaan asuaan, iholle laitettua väriään tai ulkonäköään vielä lavan takana. Mikäli kilpailijalla kuitenkin on lavalla sääntöjen vastainen asu, kengät, koruja tms., voidaan kilpailija poistaa lavalta korjaamaan tilanne lavan taakse.

Bikini fitness, Body fitness, Fitness ja Women´s physique

Kun säännöissä mainitaan, paljonko asun tulee peittää pakaraa tai etuosaa, on se suhteutettava kilpailijan kokoon. Ei auta, vaikka kilpailija sanoo, että asu on tehty mittatilaustyönä juuri hänelle tai että hän on kilpaillut sillä ennenkin, mikäli rekisteröinnissä asutarkastuksessa sen katsotaan olevan liian pieni tai muuten sääntöjen vastainen. Liian pieni kilpailuasu ei ole missään nimessä eduksi kilpailijalle myöskään kilpailutilanteessa. Kaikki karsintojen asutarkastuksessa asuaan purkamaan joutuneet näyttivät lavalla taatusti paremmilta hieman enemmän peittävän takaosan kanssa, joka istui heille paremmin kuin liian pieni asu.

Kenkien kanta saa olla säännöissä mainitun korkuinen ja se mitataan kengän takaa. Päkiän alla oleva osa saa olla enintään 1cm ja huomioithan, että tuo sentti tarkoittaa päkiän alla olevaa osaa ja siihen lasketaan mukaan myös mahdolliset päkiätyynyt. Mikäli käytät kengissä jotain päkiäpohjallisia, on ne esitettävä rekisteröinnissä, muuten et voi laittaa niitä lavalle! Kengissä ei saa olla roikkuvia koristeita eikä nilkkaa ylemmäs tulevia remmejä.

Kun säännöissä mainitaan, että koruja voi käyttää hyvän maun mukaisesti, se tarkoittaa korviksia ja käsikoruja. Älä siis laita kaulakoruja, napakoruja, nilkkakoruja tai huomiota herättäviä naamalävistyksiä. Ja huomioi, että mikäli lajisi alkukilpailussa ei saa olla koruja, se tarkoittaa myös naamalävistyksiä! Bikinin yläosassa ei saa kuppien välissä olla roikkuvia koristeita/koruja.

Men´s physigue

Shortsien kokoon tarkennuksena, että shortsin pituus on sopiva, kun lahje peittää etureiden lihaksen eli lahje on jotakuinkin polveen saakka ja shortsit istuvat siististi lonkkaluiden päällä eikä valu selkeästi niiden alapuolelle.

Poseeraaminen

Toinen asia, joka nousi esiin SM-karsinnoissa, oli kilpailijoiden poseeraaminen lavalla. Nyt on vielä hyvää aikaa treenata asennot kuntoon, sillä niillä voi joko huomattavasti parantaa tai heikentää sijoitustaan.

Lue huolella lajisi poseerausten säännöt lajisäännöistä, jotka löytyvät täältä: http://suomenfitnessurheilu.fi/saannot/

Bikinin ja Men´s physiquen osalta tyypillinen virhe on etuasennossa, josta mainitaan säännöissä bikinin osalta, että keskivartalon kiertäminen on kielletty ja men´s physiquen osalta, että pää- ja katse samassa suunnassa kehon kanssa. Molemmat maininnat tarkoittavat sitä, että napa osoittaa eteenpäin kohti tuomareita eikä kilpailija kierrä vartaloa sivuun esittäen toista kylkeään. Päätuomari tai lavatuomari voi pyytää kilpailijaa korjaamaan asentoaan.

Body fitnessin osalta kilpailija ei paranna fysiikkaansa etu- ja taka-asennossa levittämällä käsiään reilusti sivulle. Itseasiassa kun kämmenet/kädet pidetään suhteellisen lähellä reisiä, antaa se paremman kuvan fysiikasta. Kauas viedyt kädet eivät saa kilpailija näyttämään isommalta vaan lähinnä hölmöltä. Sivuasennoissa älä nojaa eteen/taakse vaan pyri seisomaan suorassa, pääsääntöisesti fysiikka näyttää parhaalta juuri siten.

I-kävelystä mainitaan hyvin tarkkaan säännöissä, joten lue ja noudata sääntöjä. Esimerkiksi bikini fitnessin säännöissä mainitaan ” esittää neljä omavalintaista poseerausta”, niin kilpailijan I-kävely katsotaan päättyneeksi, kun nuo neljä poseerausta on tehty tai kilpailijan I-kävely on kestänyt 30 sekuntia. Kun kilpailun juontaja tai päätuomari sanoo sinulle kiitos tai kuuluttaa seuraavan kilpailija sisälle, on se merkki siitä, että kävelysi on päättynyt ja sinun on siirryttävä lavan oikeaan reunaa sivuvertailuviivalle. On epäkohteliasta jäädä vielä poseeraamaan yliaikaa, kun seuraava kilpailija on jo tulossa lavalla. Huomioithan siis, että poseerausten määrä ja kesto on mainittu säännöissä, joten se ei ole suositus.

Palautteen pyytäminen

Moni kilpailija haluaa tottakai palautetta suorituksestaan. Palaute tulee pyytää omalta valmentajalta tai tiimin valmentajalta/edustajalta. Mikäli valmentajasi ei osaa antaa selitystä sijoituksellesi, voi valmentajasi olla yhteydessä Suomen Fitnessurheilu ry:hyn.