Suomen urheilun eettinen keskus (SUEK) on antanut ilmoituksen positiivisesta testituloksesta lokakuussa 2017 kilpailuissa tehdyissä testeissä.

Rebwar Sohrabi (Men’s Physique) on testattu SM-kilpailujen yhteydessä 8.10.2017 Lahdessa, ja näyte on sisältänyt urheilussa kiellettyjä aineita. Näyte on sisältänyt: Klenbuterolia, joka kuuluu Maailman Antidopingtoimisto WADAn Kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelon 2017 luokkaan 8.1 anaboliset aineet (erikseen määritelty aine) ja Kanrenonia, joka kuuluu Maailman Antidopingtoimisto WADAn Kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelon 2017 luokkaan S.5, diureetit ja peiteaineet.

Suomen Fitnessurheilu ry. on asettanut Rebwar Sohrabille 28.6.2018 neljän (4) vuoden rangaistuksen Suomen urheilun eettisen keskuksen (SUEK) Valvontalautakunnan suosituksen mukaisesti ajalle 7.11.2017-6.11.2021. Urheilun toimintakiellossa on huomioitu väliaikainen urheilun toimintakielto.

Valvontalautakunta antoi päätöksensä tapaukseen liittyen 24.1.2018 ja Urheilun oikeusturvalautakunta hylkäsi päätöksestä tehdyn valituksen 25.5.2018. Tämän jälkeen urheilijalla oli vielä 30 päivän valitusoikeus, jonka hän on jättänyt käyttämättä. Suomen Fitnessurheilu Ry on toiminut näissä tapauksissa SUEK:n tai muun vastaavan elimen (tässä tapauksessa Valvontalautakunnan) suositusten mukaisesti.

Silloin, kun dopingrikkomus on todettu kilpailun yhteydessä, johtaa se automaattisesti tuloksen hylkäämiseen. Suomen antidopingsäännöstön 9 § yksittäisten kilpailutulosten hylkääminen:

”Yksilölajin kilpailussa tapahtunut dopingrikkomus johtaa automaattisesti kyseisessä kilpailussa saadun tuloksen hylkäämiseen kaikkine seurauksineen, mukaan lukien kaikkien mitalien, pisteiden ja palkintojen menettäminen.”

Rebwar Sohrabin kilpailusuoritus 8.10.2017 SM-kilpailussa hylätään ja hän menettää SM-voittonsa Men’s Physique-sarjassa +179 cm. Sijoitukset men’s physique +179 cm -sarjassa muuttuvat seuraavasti:

1. Momar Bah, Badass Athletes Team, Lahti

2. Abraham Massaquoi, Team Solana, Helsinki