Tiedote positiivisesta testituloksesta!

Suomen urheilun eettinen keskus (SUEK) on antanut ilmoituksen positiivisesta testituloksesta lokakuussa 2018 kilpailuissa tehdyissä testeissä.

Essi Kinnunen on testattu kilpailujen yhteydessä 7.10. Lahdessa Suomen Fitnessurheilu ry:n SM-kilpailuissa, ja näyte on sisältänyt urheilussa kiellettyjä aineita. Näytteestä todettu kielletty aine: methandienone, joka kuuluu Maailman Antidopingtoimisto WADAn Kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelon 2018 luokkaan 5.1, anaboliset aineet (ei erikseen määritelty aine).

Suomen Fitnessurheilu ry. on asettanut Essi Kinnuselle 1.4.2019 neljän (4) vuoden rangaistuksen Suomen urheilun eettisen keskuksen (SUEK) Valvontalautakunnan suosituksen mukaisesti. Kinnunen on ollut väliaikaisessa urheilun toimintakiellossa 12.11.2018 alkaen, joten rangaistus tulee ajalle 12.11.2018-11.11.2022.

Valvontalautakunta antoi päätöksensä tapaukseen liittyen 26.3.2019. Suomen Fitnessurheilu Ry on toiminut näissä tapauksissa SUEK:n tai muun vastaavan elimen (tässä tapauksessa Valvontalautakunnan) suositusten mukaisesti.

Silloin, kun dopingrikkomus on todettu kilpailun yhteydessä, johtaa se automaattisesti tuloksen hylkäämiseen. Suomen antidopingsäännöstön 9 § YKSITTÄISTEN KILPAILUTULOSTEN HYLKÄÄMINEN: ”Yksilölajin kilpailussa tapahtunut dopingrikkomus johtaa automaattisesti kyseisessä kilpailussa saadun tuloksen hylkäämiseen kaikkine seurauksineen, mukaan lukien kaikkien mitalien, pisteiden ja palkintojen menettäminen.”

Näin ollen Essi Kinnusen kilpailusuoritus Suomen Fitnessurheilu ry:n SM-kilpailuissa 7.10. hylätään, ja hän menettää hopeansa Body Fitness +168cm sarjassa. Toiselle sijalle nousee Marianne Kankaisto, Team Sportlife ja kolmannelle Helena Huikkala, Team Fitfarm.  Lisäksi urheilijalta peritään takaisin vuoden 2018 MM-kilpailumatkan kulut ja kilpailijan edustamalta tiimiltä, Lean Teamilta, pyydetään asiasta selvitys.