Tiedote 29.11.2023 hallituksen kokouksen 14.11.2023 pohjalta
Vuoden 2024 kilpailut

Vuoden 2024 kilpailut ovat:
6.-7.4.2024 Fitness Classic: junioreiden ja mastersien SM-kilpailut ja yleisten sarjojen EM- karsinta, Vantaa
Kesä 2024 Harjoituskilpailut, paikka ja ajankohta avoin
7.9.2024 Tulokkaiden SM-kilpailut, Verkatehdas, Hämeenlinna
5.-6.10.2024 Nordic Fitness Expo, yleisten sarjojen SM-kilpailut ja MM-karsinta, Lahti

Fitness Classic -kilpailun ja NFE:n osalta kilpailumaksu on 100,00 euroa ja tulokkaiden SM-kilpailun osalta 70,00 euroa.

Suomen Fitnessurheilu ry. järjestää kesällä jo perinteeksi muodostuneet harjoituskilpailut. Harjoituskilpailuun osallistuvilta urheilijoilta, jotka lunastavat vuoden 2024 kilpailijalisenssin, ei veloiteta osallistumismaksua harjoituskilpailusta, vaan se sisältyy kilpailijalisenssin hintaan.

Vuodesta 2024 lukien Fit Model -laji on mukana ainoastaan syksyn SM-kilpailussa. Lajin kilpailijamäärä on kautta kohden ollut jo useana vuonna varsin alhainen, ja tavoitteena on saada nostettua kotimaan kilpailun kilpailijamäärää ja samalla tasoa. Kevään EM-kilpailuihin Fit Model -lajissa ei ole siten EM-karsintaa, vaan kilpailijat, joilla on voimassa oleva SFU:n kilpailijalisenssi, voivat osallistua EM-kilpailuihin vapaasti omakustanteisesti. Puolestaan syksyn SM-kilpailu on samalla lajin MM-karsintakilpailu, jonka perusteella kilpailun 3 parasta voi edustaa Suomea lajin MM-kilpailussa.

Aiempien, ns. sallittujen cross overeiden (bikini fitness + artistic fitness ja body fitness + acrobatic fitness) lisäksi kevään kilpailusta alkaen kilpailija voi osallistua saman kilpailun aikana
1. sekä classic bodybuildingiin että classic physiqueen
2. sekä fit modeliin että bikini fitnessiin.

Vuoden 2024 kilpailijalisenssit ja kilpailuihin ilmoittautuminen

Kilpailijalisenssit vuodelle 2024 tulee lunastaa 1.12.2023 – 31.1.2024 välisensä aikana. Kilpailulisenssin hinta pysyy samana eli se on 250,00 euroa.

1.1.2024 lukien tiimit huolehtivat kilpailijoidensa ilmoittamisesta kilpailuihin.

SFU:n tuki vuoden 2024 arvokilpailuiden osalta

Suomen Fitnessurheilu ry. tukee vuonna 2024 yleisissä sarjoissa ja juniorisarjoissa arvokisakarsintakilpailun sarjavoiton kautta Suomen edustusoikeuden lunastanutta urheilijaa 350,00 euroa / kilpailija.

Mikäli jotkut tulevan vuoden IFBB:n arvokilpailut sijoitetaan lopulta valtioihin, joiden poliittinen tilanne on epävakaa tai joihin Suomen ulkoministeriö ei suosittele matkustamista arvokilpailuiden ajankohtana, SFU:n hallitus ottaa käsiteltäväkseen ratkaisuvaihtoehdon, että tällaisessa tilanteessa tuki voitaisiin kohdentaa muuhun kansainväliseen kilpailuun.